OKF Pajzs rendszer
Megbízó: Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság
Másfél évtizede szolgálja az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságot a TELL által létesített és üzemeltetett 99,9%-os rendelkezésre állású országos tűzátjelző központ. Hatékony szolgáltatásunkra csapatunk továbbra is méltán büszke!
Feladat: A BM OKF által tervezetten igénybevett szolgáltatás célja az volt, hogy összegyűjtse a BM OKF-fel szerződésben álló intézmények (távfelügyeleti szolgáltatók és egyéni ügyfelek) tűzátjelző berendezéseiről érkező jelzéseket (tűz- és hibaátjelzés), és továbbítsa a BM OKF által üzemeltetett PAJZS rendszernek, valamint az egyéni ügyfelektől érkező hibaátjelzést a Szolgáltató diszpécser részére megjelenítse.
Az OTSZ 139.§ egyértelműen szabályozza azt, hogy milyen intézmények és milyen objektumok esetében kötelező alkalmazni az automatikus tűzátjelzési megoldást. Ebben az esetben a tűzjelző központ a hozzá csatlakoztatott kommunikátor felhasználásával az objektumban észlelt tűz jelzését automatikusan, emberi beavatkozás nélkül továbbítja a működési terület szerinti tűzoltóságot riasztó hírközpontba.
A fent említett kötelezettség alá nem eső objektumok esetében az egyik bevált gyakorlat, hogy az intézmény szolgáltatási szerződést köt egy hazai távfelügyeleti szolgáltatóval, amely a hozzá beérkező tűzátjelzéseket állampolgári bejelentésként teszi meg a 112-es nemzeti segélyhívó számon.
A cél, hogy az igénybe vett szolgáltatás biztosítsa mind a kötelezett, mind pedig a nem kötelezett intézmények esetén az egységes tűzátjelzés fogadását a hazai távfelügyeleti szolgáltatóktól, valamint lehetőséget adjon az egyéni ügyfelek részére, hogy a Katasztrófavédelem rendszerébe tudják továbbítani a tűz- és hibajelzéseket.
Megoldás: A rendszer kritikus fontossága (élet és vagyonvédelem) megköveteli a magas/állandó rendelkezésre állást és a georedundáns módon történő működést.
A rendszer 2 helyen működik: egyrészt a BM OKF-fel közösen kiválasztott telephelyen, másrészt egy védett szerverparkban, egy szolgáltató Cloud megoldásában.
A fizikai és a virtuálizált rendszer egymás tartalékaként üzemel, a beérkező adatok titkosított csatornán keresztül szinkronizálódnak.
A rendszer az NTG (Nemzeti Távközlési Gerinchálózat) csatlakozáson keresztül és önálló IPSEC csatorna (Internet Protocol Security – Internetbiztonsági protokoll) felhasználásával csatlakozik a BM OKF informatikai rendszeréhez.